DIY Hantaran Menjimatkan

by - Saturday, November 17, 2018

Assalamualaikum. .


DIY Hantaran

Majlis perkahwinan tanpa hantaran macam tak lengkap la pulak. . 
Tapi depend kepada pasangan pengantin masing. .
Hantaran ini cuma la adat. . Hadiah utk pasangan masing-masing ja.. 

Tapi bagi saya,  lebih suka follow ja semua ni. .
Tapi dalam masa yang nak jimat jugak..
So untuk menjimatkan kos-kos lain. . 
Saya lebih suka buat dan gubah sendiri ja .
Ada saya servey upah untuk gubah hantaran pon mahal la jugak. .


Hantaran Nikah


Barang-barang semasa majlis bertunang masih ada., gunakan balik ja.. 
Untuk dulang hantaran, saya gunakan balik masa hantaran tunang yang lepas. 

Ni masa hantaran tunang

Foam untuk dulang hantaran saya, saya menggunakan kain satin untuk membalutnya.


saya cari kain satin yang paling murah ja, tak perlu yang mahal-mahal.
kain satin tu still nampak berkilat walaupon murah.
balut dengan kemas dan gam kan kain satin dengan foam tu.


untuk bahagian tepi foam yang dah dibalut saya lilitkan dengan reben bunga kecil ja. untuk menaikkan warna saya gunakan reben bunga berwarna merah.

untuk bunga hias diatas hantaran saya gunakan bunga berwarna merah dan putih sahaja.

bunga untuk hias


Pelapik bawah pulak, still lagi saya guna semasa majlis tunang yang lepas.
Tak perlu lagi nak membeli baru, membazir ja.
Hantaran ni nak letak kejap ja pon.
memang dari dulu niat saya, majlis saya banyak nak diy ja semampu boleh,
alhamdulillah dari majlis tunang sampai majlis nikah dan perkhawinan kebanyakkan DIY ja.

Semua hantaran nikah saya ini hasil tangan kak ipar saya.
sangat menjimatkan tau.
bajet lain boleh lebihkan kepada makanan nanti.
Alhamdulillah, sangat berpuas hati kesemuanya.

Disamping itu jugak, anda boleh terjah ke Reem Doorgift ,
kalau anda hendak membeli keperluan barangan perkahwinan.

You May Also Like

6 comments