ikan keli...geli ja tgk...

by - Wednesday, June 08, 2011


geli geleman aku tgk ikan keli tue...
licin ja ja kepala dia...eee
aku dri dlu mmg xmkn ikan nie...
bkn xmkn ja...nk masak ka apa ka mmg aku xmau...
aku xkn sentuh la...law nk masak ka mak n kak aku ja wat...
mmg xleh nk p la ngan ikan keli nie...
walaupon aku org kg gak tp mmg xmkn la...
tp dlm sejarah gak lak, sejak ngasuh anak buah aku nie trpaksa la 
aku tlg kak aku goreng ikan nie...
pas2 kena cubit2 ikan nie nk suapkn tok bdak2 nie...
tp tgk ikan nie cm sdap ja bla siap greng 
bau mcm ayam greng ja...
try cubit ckit..tp nk msuk mlut ja xleh...tekak nie asa len mcm ja...
xmampu aku nk mkn ia...
tgk family aku ckup ska ikan nie...
aku sowg ja len ckit ...


aku nk share ckit la khasiat ikan keli nie....meh tgk...

1. penyelidikan yang dilakukan di negara ini beberapa tahun dulu mendapati ikan keli atau nama saintifiknya Clarias gariepinus(sedap namanya) mempunyai kandungan Omega-3 pada kadar 0.5g bagi setiap 100g.jauh lebih tinggi daripada ikan salmon,mackerel atau trout.

kadar lemaknya (9-12%)juga adalah lebih tinggi berbanding mana-mana ikan air tawar atau yang masin.

2.penyelidikan oleh Institut Ikan Keli Amerika Syarikat-mendapati ikan keli yang diternak dan diberi makan pelet mempunyai protein yang baik.ianya sangat baik untuk diet kesihatan kerana kaya dengan protein,Omega-3 serta rendah kolesterol dan lemak tepu.

3.kajian daripada Persatuan Perubatan Amerika Syarikat pula mendapati tahap lemak tepu dan Omega-3 ini memberi faedah kesihatan kepada kardiovaskular,gastrousus,sistem peredaran dalam badan.pengambilan 1-2 sajiannya dalam seminggu seumpama mengurangkan separuh risiko kematian akibat serangan jantung.


You May Also Like

2 comments