Diy Pelamin Nikah

by - Friday, December 07, 2018

Assalamualaikum..

Diy Pelamin Nikah

Pelamin nikah sekarang dah macam -macam design ada. .
Harga pon mestilah bole tahan kalau yang lebih cantik.
Ada juga yang pelamin bajet mungkin dalam harga beratus ja.
Itupon ikut kemampuan dan keinginan pengantin tersebut. 

pelamin 

Majlis nikah saya yang lepas, saya hanya diy ja.  Buat mana yang ada ja. .
Barang-barang pelamin tunang yang lepas pon ada. 



Sebelum nak buat pelamin mestilah ada perancangan dulu. 
Ini plan yang dilukis kak ipar saya. Sebab dia akan gubah segalanya. .
Ssya hanya beli barang-barang untuk tambah ja. .

Untuk bahagian belakang,  saya guna kain jersey ja. .  Kain jersey ini bole ja cari kat mana-man kedai kain tapi hati-hati servey dulu harga. . Ada yang harga mahal..  Saya beli kat nagoya ja. Semeter rm 3

Untuk pelapik bawah tu,  saya guna pelapik kayu katil ja..  Then lapik pulak dengan playwood. .Pastikan kuat ya..😂😂

guna kain bulu ja tutup papan playwood


Untuk lapik kayu tersebut, saya beli kain bulu di kamdar ja. . Klau nk beli karpet bulu tu mahal..  Saya gantikam dengan kain bulu-bulu ja. . Ada yang saya beli bundle ja. 

Part tempat duduk pulak,  saya ambil kerusi kayu diy rumah kak saya ja. .
Cuma tempat duduk lapik dengan batal bagi nampak tebal dan jahit kain sekitar kerusi tu untuk menutup kerusi.  Kain-kain tu saya beli kain perca atau lebihan di kedai kain ja. . Murah sekeping rm1 ja.. 

Bunga menjalar tu saya beli tambah.. .
Pasu bunga kiri kanan guna ja masa pelamin tunang. Untuk tinggikannya, letak kerusi budak-budak ja dan tutup dengan kain. 
Bantal-bantal hias tu semuanya yang sedia ada. . Kak ipar bawak dri KL mai balik kampung sekali.

Tak tidur lagi along time ni. . Dah bapa pagi nak siapkan pelamin.. 


Lampu-lampu pulak bg nampak bercahaya,  guna ja lampu yang abg saya dok niaga tu..  Angkut mai dri KL balik kampung jugak



Pengantin masih malu-malu


Nak jugak bergambar depa dua ni..  Anak buah dan cucu buah ni. .

You May Also Like

6 comments

  1. simple dan cantik..alhamdulillah dapat jimat duit buat sendiri

    ReplyDelete
  2. Sib baik kakak ipo pandai deco deco jimat sikit

    ReplyDelete
  3. wahhh kreatifnyaa! jimat pun jimat. lawa pun lawa. kagum orang boleh DIY ni hehehe

    ReplyDelete
  4. wahhhh kak ipaq jenis rajin tlg deco mmg bestlah ZF.
    ana buleh terlepas pulak moment ZF punya masjlis 2 dec 2017 rupanya.

    ReplyDelete
  5. Salam awk. . Sy skrg tgh mencari kain bulu2 tu, kat kamdar ipoh xde. . Awk beli di kamdar mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awk boleh wasup sy 0175106843 xtahu nk cari kat mana da kain bulu2 tu, klu awk jual kat sy ke sy beli. . Boleh ker?

      Delete