Rebung... hasil hutan yang sedap...

by - Thursday, August 28, 2014

assalamualaikum....

masuk hari ke 5 dah, tak boleh pegi kebun... tadi pegi kejap pon sempat ambek rebung...
tengok awan dah gelap tunggu nak turun hujan lagi ja... xpa hujan rahmat suruh berehat kat rumah ja....

cakap pasal ambil rebung, saya nak cita sikit pasal rebung...
ada sapa penah makan rebung? tahu tak apa rebung?

teringat plak masa kat cafe dalam UUM, saya ambil rebung.. mmber tanya apa tue? saya jawab rebung.. member tak tahu dan tak pernah makan rebung tue...
tak pa saya faham, orang bandar sesetengah tak tahu makanan dalam hutan nie...

rebung ni merupakan dari pucuk buluh..
dia mula tumbuh tu la kita akan ambil..
ni saya ambil rebung di kawasan rumah kak saya ja...
ada dua jenis.. rebung madu dan rebung buluh geting (buluh hutan)
rebung madu ni kena tanam pkok buluh madu
rebung buluh geting nie, pokok buluh yang kita selalu tengok dalam hutan tu..

ni pokok buluh madu
dari gambar di atas nampak tak batang kecik-kecik baru naik tue...
haaa yang tu la yang akan diambil..

rebung madu
ni rebung yang di ambil tadi..

ni dah dikopek kulit dia..
seterusnya kita tengok rebung buluh hutan plak..


nampak yang batang kecik warna nak oren tue

nie proses dok korek tanah-tanah



nie hasil dari rebung buluh hutan tadi

nie hasil dari rebung madu
dah siap ambil nanti boleh rincik kecik-kecik then rebus...
macam-macam jenis masakan kita boleh buat dari rebung ni...
buat ulam boleh,buat pajeri, buat gulai (kari) letak dagiang atau ayam, masak lemak..
sayur air pon boleh...

ok..sekian cita pasal rebung....

You May Also Like

8 comments

  1. Julia x pandai makan rebung...tp suka tgk org buat lauk rebung...rasa mcm nak mencuba...mesti sedap kan

    ReplyDelete
  2. Akak x makan rebung.
    Mak suka tapi lepas tu jadi angin..asik ek..ek..je.

    ReplyDelete
  3. suka makan lauk gulai rebung tapi tak pernah msk sendiri..hehehe..

    ReplyDelete
  4. tak pandai nak masak rebung tapi pernahlah rasa..

    ReplyDelete