Bekalan dari kampung

by - Tuesday, February 24, 2015

assalamualaikum...

yuhuuu... ai kawan² blogger saya...
maaflah saya tak sempat jenguk beberapa hari ni..
kesihatan dalaman dan fizikal kurang baik sikit..
so mood nk blogwalking n nak update blog pon tertangguh...

cuti raya cina lepas, ramai la kat rumah saya tu.. so hanset ka apa ka letak tepi kejap.
bila dah habis cuti, masing² nak balik ke tempat masing²...
so apa lagi mak la macam2 nak bekalkan makanan bawak balik.. tambah² dekat adik saya yang paling jauh tu..
siap buat ketupat dengan serunding la, tapai, kerepek pisang la, apom la.. kalau boleh semua nk buat bg semua dapat makan.
macam saya tak pa la.. tiap² minggu balik kampung..

tapai

kerepek pisang

ketupat palas
semalam.. dapat berita kilang sebelah terbakar..patut la bomba berlumba2 semalm dok dengar.. rupanya jiran sebelah terbakar..
pakat keluar p tengok. saya dok ja dalam opis. tak berani keluar tengok.. besa la bdj praktikal..diam ja.. hahaha

You May Also Like

85 comments

  1. sedapnya ketupat palas + serunding...tapai ubi dah lama tak makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni tapai pulut ni...xpernah buat tapai ubi lagi

      Delete
    2. Akak lebih gemar tapai pulut berbanding tapai ubi :)

      Delete
    3. tapai tak reti makan. dah cuba keluar balik.

      Delete
    4. adus jenuh laaa nak pi cari ketupat ni,.!! aaaa..

      Delete
  2. SS confuse... Ni raya Cina kaaaa Aidilfitri? He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..satu Malaysia katanya.

      Delete
    2. hahaaha...kan satu Malaysia la..
      tauke maruku kak ipar saya slalu buat..skrg dlm berpantang...hihi

      Delete
    3. Syoknya! Macam2 bekal ada! Ni klu raya kita mesti lagi meriah bekalannya ;)

      Delete
    4. "tauke maruku kak ipar saya eslalu buat?" ke tauke maruku sedang berpantang siapa lagi kalau bukan kakak ipar saya tu haha..matilah betulkan statement...sengaja carik pasal...

      Habis tu ZF..ada tak taukeh buat Kuih Bulan?

      Delete
    5. Raya Cina pon dah macam ni punya meriah... Kalu Deepavali tah macamana rupa agaknye.. Seguni agaknya bekal!

      Delete
    6. ya lah tu sis JM...
      tauke Kuih Bulan xda la... masih mencari

      Delete
    7. amboi SS.. xpa kita tggu raya Deepavali cm na plak nnt... bil ek Deepavali

      Delete
    8. asal ada muruku.... asal ada sari... hari2 pon deepavali...

      Delete
    9. kalau raya plak.. asal ada kuih raya pakai baju raya

      Delete
    10. Haha..kompius jugak.
      Banyak jugak makanan tu.
      Tupat daun palas tu my feberet.

      Delete
    11. raya aidilfitri ka, raya cina ka raya depavali?

      Delete
    12. 1 Malaysia kan....hihii...meriah betul bekalan ZF

      Delete
  3. alahai ketupat fav aku tu .... rindunye nk raya

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha... xraya leh makan ketupat jugak

      Delete
  4. Replies
    1. Lama dah tak makan ketupat palas :)

      Delete
    2. Farrah : tunggu raya lah baru ada hihih...tapi kan kalau nk..di pasar malam ada jual...ce carik

      Delete
    3. slalu pasar malam ada jual.. xpon.. mai sini dtg rumah saya..daun palas ada lagi ni

      Delete
    4. Kat tempat saya punya pasar malam, tak adalah orang jual ketupat palas. Zarul, yang ni ketupat palas kosong ke yang jenis letak kekacang?

      Delete
    5. ketupat palas kena dengan rendang perghhg meleleh

      Delete
    6. dulu time tok kuat slalu gak tok buat tanpa ada occassion pun.. tp skrang mmg tak larat.. nak makan kenalah beli..

      Delete
  5. Replies
    1. apam dan serunding dah masuk beg heeee

      Delete
    2. tak sempat amik gamba dah 'selesai'...

      Delete
    3. tengok ketupat aje daaa cukup
      buat trliuq.. bak mai la sikit..

      Delete
  6. dulu ida praktikal tunjuk belang HHAHHAHHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..biasalah tu budak praktikal.
      Kene menikus sikit..kang dikata lawan toke.
      Hahaha...

      Delete
    2. Teringat lagu zaman kanak-kanak tu..' Bomba datang berlumba2:)'

      Delete
    3. Akak nak sambung lagu ni, tapi....asyik ulang part atas je.
      Eh, lagu ni sampai situ je ke?

      Delete
  7. fav ayu tu ketupat palas..
    balik klntan mesti g cr pnye..
    wahhh macam kite lak yang raye siap mcm2 yg dimasaknye

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhe
      nk buat cm na..mak raya nk buatkan

      Delete
  8. semua makanan kegemaran akak ni..kerepek pisang tu..nak sekeping..hehehhe...

    ReplyDelete
  9. ZF jangan jeles..walau balik tiap-tiap minggu pun, kalau mintak mesti Mak buatkan..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ishh xsgt lah... kdg saya masak sndri ja.. ni sbb ada adik plak..

      Delete
  10. kilang terbakar or rumah jiran yg terbakar...confius sudah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia kata "rupanya jiran sebelah terbakar..".... Jiran dia yg terbako... Pastu dia tengok aje.... Tak tolong pon! He He He...

      Delete
    2. maksudnya.. kilang sebelah la terbakaq... jiran la tu....

      Delete
    3. kalau saya tlg, kan hangus plak dlm tu hihi

      Delete
    4. Leh panggil abam posmen jadi hero tolong selamatkan,..

      Delete
    5. ZF..kalau nak tolong tak perlu lah pegi redah api tu confirm hangus..ahli bomba pun tak berani ahahaha....tolong cara lain..rumah terbakar panggil bomba....kilang terbakar panggil bomba..jgn panggil SS, sis JM or kak Farrah ko pulak ahahahaha

      Delete
    6. kalau panggil akak² semua.. nk tggu dtg..skali saya kat sebelah ni poj hangus terbakaq

      Delete
    7. Aah..saya pun tengah terbayang badan jiran die tengah dijilat api..Haaaa ayat skema SPM gitew..

      Delete
    8. Amboiii k.JM, dah mintak pengecualian gitew.
      Klako...

      Delete
  11. adik yg jauh tu tinggal mana..rajin tul mak ZF ni...siap buat ketupat lagi..dh mcm hari raya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tinggal jauh dari Mak dia laaa... Kalu serumah tak jadi laa ketupat tu...

      Delete
    2. hahahah...
      dia dok UM..
      jarang balik tu dpt layanan lebih..

      Delete
  12. Wahh bestnya ketupat palas... kena tunggu raya lah pulak saya hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. xraya pon leh mkn.. cari kat pasar mlm ja

      Delete
    2. betul tu dak feel.. tapi ni dia tayang gambaq..
      nak gak makan..

      kena p rawat rehat.. ada jual..

      Delete
  13. bestnya kerepek tu... best lagi tapai tu... nak nak ... kirim sikit lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jib..org KL tu pandai ke makan tapai :-)

      Delete
    2. orang bandaq pandai eh makan tapai..

      Delete
  14. bestnye mak wat bekal..sedap kan yg mak buat...

    Psstt...zarul..nk kepek pisang..Hhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak ka.. alahai kak..kalau rezeki saya pos ya...

      Delete
  15. banyaknya bekalan.. itulah mak, dia mesti ingatkan anak2.. mesti nak bekalkan diaorang apa2..

    ReplyDelete
  16. adik zarul yang paling jauh tu kat mana?

    ReplyDelete
  17. perghh... ketupat palas! dah lama x merasa. raya je la kena tnggu. hahahhaha.. tapai tu ayah saya je suka. saya x berapa

    ReplyDelete
  18. konfius juga ni. jiran terbakar atau rumah jiran terbakar?

    ReplyDelete
  19. Mak aaai, macam hari raya pun ada...hehehe
    Seronok kan dapat kumpul ramai2.

    Semoga sihat ceria sentiasa :)

    ReplyDelete
  20. dappp nya tapai pulut...plg best yg sejuk dr dlm peti ais...aduss x blh tahan!!!

    ReplyDelete