Ikan Murah..

by - Tuesday, February 17, 2015

assalamualaikum..

musim sekarang ni rasanya ikan tengah murah ni.. baru² ni ada terbaca paper juga mengenai ikan temenung sekilo Rm1 ja..
dan ada gak terbaca di blog JR mengenai ikan tengah murah ni..
saya bab² barang basah mcm ni suka la membeli... tambah yg fresh lak..

ikan temenung, kalau org Kedah makan ikan temenung ja.. kalau org luar panggil ikan kembong..
di jual dengan harga murah. kat kg saya pon boleh dapat sekilo RM 3.. rasanya nk membeli berkilo² lah...

slalunya ikan banyak kat rumah akan buat laksa la.. xpon akan buat ikan kering..
tapi lebih prefer buat ikan kering la sbb dalam kalangan family saya suka makan ikan kering...
ikan kering ni bukan ada khasiat pon.. tapi sedap.. tak selalu la makan..
bila dapat makan dgn nasi goreng panas2.. makan dgn nasi putih panas2 ka.. xpon dgn pulut.. mau bertambah makan.
hujung minggu balik kampung, ada ikan kering pon dah ok nk makan dgn nasi.

balik kampung baru² ni tlg mak jemurkan ikan kering tu..
nk buat ikan kering senang ja..
hanya siang ikan tu,
 basuh² bagi bersih,
then lumur dgn garan,
pas2 jemur lah dalam 2,3 hari nk bg kering elok...

dah siap siang ikan

lumur dengan garam
then, jemur
pernah sekali saya bawak kawan dari Johor dan Pahang datang rumah..
saja la goreng ikan kering sikit.
rupanya ikan kering tu mnjadi pilihan mereka. esok tu pon masih nk lagi ikan kering... 


You May Also Like

138 comments

  1. biasa nani guna ikan ni buat laksaaa ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nani, buat laksa guna ikan sardin pun sedap tapi bukan ikan sardin dalam tin tu

      Delete
    2. laksa ikan sardin sedap... kalau saya paggil ikan selayang...

      Delete
    3. Waaa nani pandai buat laksa ke

      Delete
    4. Apabila chef2 berbicara... He He He...

      Delete
    5. hebat semua buat laksa guna ikan....buat laksa ka kuah laksa? hehe

      Delete
    6. Tak kisah kuah laksa guna ikan apa janji pekat & dap dap dap!

      Delete
    7. Kalau Ros pulak, laksa memang nak guna ikan temenung ni ja.. Ikan lain tak mau. Hihi

      Delete
  2. buat laksa sedap tuh.. tetiba terliur nak makan laksa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. laa nampak ka air liur tengah keluar nih.. hehehe..

      Delete
    2. tisu tandas? apa kena dengan ikan? laksa? air liur? blur hehehe

      Delete
    3. Tisu tandas pun tisu tandas laa.. hehehe..

      Delete
  3. kalau akak yang pi sana, wajib buatkan laksa tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak jugak..nk mkn air tangan ZF

      Delete
    2. boleh ja.. saya basuh air tgan saya ya hihi...
      insyallah kalau dtg time ikan murah lagi saya buat la...hihi

      Delete
    3. Ingat tu Cik Zarul Farhana... CIk Sal kata wajib... Bukan sunat!

      Delete
    4. tunggu ikan murah baru nk buat huhuh...kempunan lah kami ni haaa

      Delete
    5. xdala gurau ja... mai ja... nnt saya buatkan...serius ni

      Delete
    6. sis JM nak makan ka minum air tangan ZF?

      Delete
    7. Air tangan kaki bom lain sikit penangannya :)

      Delete
    8. jangan air kaki sudah...hehe

      Delete
    9. Aihhhh,..ros nak rasa air kaki ka? Nanti siang terbayang malam merindu...susah dik!

      Delete
  4. bestnya...homemade ikan kering...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa...mak yg buat ke..cancel arhh..baru nk ambil buat adik ipar

      Delete
    2. eh eh eh.. silap... saya ada buat sikit tu

      Delete
    3. amboi trus ngaku buat sendiri

      Delete
    4. Kahkahkah terus tukar statement tu!

      Delete
    5. Hahaha macam kak JM. ? ZF ada juga buat sikit tu.

      Delete
    6. ZF, share ikan kering utk abam posmen ada ka?

      Delete
  5. teringin laksa la plak bile nampak ikan ni..

    ReplyDelete
  6. sekilo RM1?..RM3?..makan nasi lemak pagi lebih mahal dari ikan kembong nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu beli kat tempat ikn naik mrah sikit

      Delete
    2. Murah sangat sekilo rm1...sini sekilo rm10

      Delete
    3. Nak murah jangan makan nasi lemak pagi... Makan nasi lemak semalam... He He He...

      Delete
    4. Kot sakit perut plak nanti makan makanan basi.. tak pasal2 kena p klinik cari ubat.. nak jimat punya pasal..

      Delete
    5. SS sampai hati suruh makan nasi lemak semalam. Hihi. Sakit peruttttt

      Delete
  7. kat tempat sis JM nih..ikan kembung mata merah, perut pecah pun RM10 sekilo huhuh...sedih!! untung tinggal di kampung kan..RM1 sekilo mahu tiap2 minggu sis JM buat laksa..mkn sampai perut kembong mcm ikan kembong

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni ikan elok lagi... mata jernih lagi

      Delete
    2. Kalu JM jadi ikan kembong sape pulak nak jadi JM? He He He...

      Delete
    3. kalau jadi JM xleh sbb ikan xda jari

      Delete
    4. Jadi ikan duyung ada jari.. hehehe..

      Delete
    5. Ikan duyung? Ros nak tangkap guna jala.

      Delete
  8. Tapi ikan kembong je yg murah kan..ikan lain..ikan sepat, ikan sardin, ikan talapia semua tu..murah jugk ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikan tembakol je free... He He He...

      Delete
    2. Nak telur ikan tembakul kena jadi Pekan!

      Delete
    3. kalau ada JM mesti ada ZF mesti juga ada SS

      SS+JM=ZF/JM-SS=awesome

      Delete
    4. SS jadik Melor... aRz jadik bapak.. kite tukar watak.. hehehe.. =D

      Delete
    5. Kih kih kih gelak tengok formula aRz tu. Arz masih buat analisis ke atas kehebatan diorang ka?

      Delete
  9. ikan kembong ni buat kering baru tahan lama kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. aa sis...goreng sedap..makan ngan nasi greng

      Delete
    2. Tahan lama yang macamana tu JM?

      Delete
    3. usia ikan masin tu setahun boleh mkn lagi

      Delete
    4. xpernah lagu simpan sampai setahun...
      mybe kat kedau tu ya la kot

      Delete
    5. Apa yang peliknya ikan masin simpan sampai setahun? Betullah apa yg JM cakap tu... Bukan busuk pon... Bakteria pon tak hidup dengan garam...

      Delete
    6. hahhaaa...... ZF : ye lah yelahh....

      macam redha je kne tocher ngan SS... =p

      Delete
  10. kita org kedah mmg suka ikan masin gini kan ..mkn ngan nasi panas sambal belacan tenyeh puns edap ..lapo la plak .....

    ReplyDelete
  11. awat murah sgt.sini skilo RM5 lg ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah la... nk kata dekat laut..jauh gak

      Delete
  12. mak mertua akak pun beli ikan ni buat ikan masin..tapi akak tak suka ikan masin..suami suka betul..:p

    ReplyDelete
  13. Homemade ikan masin noh. rajin2. tapi betul la ada ikan masin mmg berselera sgt mkn dgn nasi putih.

    ReplyDelete
  14. Jangan banyak sangat makan ikan masin, nanti darah tinggi :)
    Telur masin, daging pun kena elakkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Darah naik...
      Bukan naik darah....
      Hehehe.

      Delete
    2. Abislah kalu Cik Zarul Farhana naik darah....

      Delete
    3. huhuhu dh kena warning....
      hati hati SS

      Delete
    4. Dr.shikin dah nasihat tuh.. kena kurangkan laa makan makanan yang masin2 nih..

      Delete
    5. Hehe...and datang klinik check blood pressure tau. Kalau xmo dtg klinik, boleh check BP kat pharmacy tau.

      Delete
    6. habis ZF ckp kat mak die jangan buat ikan masin lagi... kehkehkeh.. =D

      Delete
  15. Eh murah nyer... Sampai RM1.00-R 3.00 jer sekilo.. Huhuhuu.. Pastu buat ikan masin mmg terbaik lah hahahaa.. Btw buat ikan masin memang simple macam tu ek.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aa buat cm ni ya... beli, siang, letak garan then jemur

      Delete
  16. Hee dgr nasihat doc tu jgn kuat ngat mkn ikan masin tau...nnt taik idung pn jd masin...hee3...

    ReplyDelete
  17. Untung laa ikan temenung ada jugak orang nak beli... Kalu orang yang temenung... Ada tak orang nak beli? He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan termenung boleh bakar, orang termenung kasi kawin sama Bakar

      Delete
    2. Wahh untung laa orang yang nama Bakar nih.. orang termenung cari nak buat jadi suami.. hehehe..

      Delete
    3. Kawin sama Abu Bakar Elah ke? He He He...

      Delete
    4. Bertuah apenye k.Eyda.
      Tak pasal2 si Bakar pulak jangkit temenung lepas tu.

      Delete
    5. hahhahahaha... ape lawak laa korang nihh... =D

      Delete
  18. ehh..dah tukar tajuk..sblm ni bukan "ikah oh ikan" ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangau oh bangau kot... He He He...

      Delete
    2. jangan men2... sis JM ni pengawas berwibawa time skolah dolu! ehehhe =D

      Delete
  19. SALAM DAN HI , ANDA BERADA DI SENARAI TAGGING SAYA UNTUK MENYERTAI 'IPHONE 5S GIVEAWAY BY SYAFIQ SPECKI' JEMPUT SERTAI DAN MENANGI HADIAH LUMAYAN INI . ---> KLIK SINI UNTUK SERTAI<---

    ReplyDelete
  20. huihh...murahnyeee...kalau sy mesti dh borong berkilo2---sy paling suka ikan termenung ni...wat goreng kunyit mcm biasa pon dah leh makan berpinggan2...errkk...berpinggan eh?? hahahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu dia kak Deanna... hihi... kt rumah slalu bakar ja...goreng dh kurang skrg ni

      Delete
    2. best nye...dpt mkn ikan temenung bakaq dgn ayaq asam...fresh...manis aje isi nye...mkn ikan aje pon sanggup...tihihihi

      Delete
  21. Replies
    1. nk lagi segar kena pegi tempat naik ikan tu...lagi fresh..

      Delete
  22. lama tak beli ikan. asik ayam ayam jekkkk HAHHAHHA

    ReplyDelete
  23. ikan termenung = ikan kembung. Saya baru tahu..agaknya mata ikan tu mcm termenung jaoh je la eh...hihihihi

    ReplyDelete
  24. Diana suka ikan masinnya...sangat sedap! Tak pandang ikan tenggiri dahhh

    ReplyDelete
  25. Mmg sedap klu buat laksa ni.. menyelerakan...

    ReplyDelete
  26. nampak sedap laa ZF.. menetes air liur dah ni.. boleh pos ke jb..?? ehhe =p

    ReplyDelete
  27. syoknye lah kalau dpat makan laksa kaw skg ni kan..
    best gak ikan kering yg agak2 basah tu...
    1st time ayu makan mase pantang ritu..
    tapi gune ikan cencaru..
    sedapp

    ReplyDelete
  28. Kawan johor suka ikang kering?yekott...sebab saya pun suka..hehe...

    ReplyDelete
  29. oh, ikan kembung ke. hahahhaha. rasa macam pernah dengar ikan temenung tapi xtahu kat mana. bestnya kalau dapat laksa hujan2 macam ni... lapar... >.<

    ReplyDelete
  30. Kalau kak Ros balik rumah mak mertua, time ikan murah, memang makan sungguh. Dok buat bakar ngan gulai ja.... Ikan baru ni sedap ratah..

    ReplyDelete